Saturday, June 25, 2011

Terkejut Deng, ada org PPD dtg observe

Salam dari kejauhan, refer pd tajuk entry di atas, maka Karl Laksmana nak stret to the point lah, actually pg2 lagi schoolmate yg lain duk bising2 kata org ppd nak dtg ambush skmu today,alamak lupa, actually citer ni dah basi but aku nak entry jugak coz nak isi masa lapang aku dgn jari2 pena aku menari atas keyboard ni, kalau tak silap ppd dtg tu pd hari selasa tarikh 7 JUn 2011, emmm dlm hati aku berkata, 'tak dtg kot'..maybe just gimik jer, perghhhhh tgok2 muncul depan pintu pagar sekolah segerombolan pegawai ppd dtg diketuai En. Izalman, kalau tak silap aku ada lah dlm 6 org mereka dtg. Adus sudah la aku kali ni, dlm benak aku takder benda lain yg duk pikir, mesti diorang nak tgok Linus ni, by the way aku lah guru Linus thn 1A, alamak..lesson plan tak buat lg tuk hr ni...kelam kabut dibuatnya mcm kucing jatuh anak, tak gitu?Actually pegawai yg dtg ada beberapa bahagian, ada yg dtg chek linus, check bahagian KH, check bahagian kewangan dan beberapa lg. Tapi yg tak bestnya, dio dtg check dan observe aku, lallalala...sukanya aku.

Kelas Math 1A aku kul 10.20am, kul 9.00am kelas Math di thn 1C, sambil mengajar budak2 1C tu sempat la aku coretkan Leson Plan tuk hari ni, ala...copy yg semalam jer, lagipun memang dah jd kelaziman aku tuk kelas 1A tu aku selalu ajar benda yg sama coz budak2 ni takleh pegi laju2 sgt, nnt yg dikejar tak dpt yg dikendong keciciran. Nampaknya sangkaan aku tak meleset, 10.20am aku masuk kelas 1A, maka dtg lah bayang2 ppd dr arah bertentangan dan memang sah dio dtg nak observe aku, dlm hati...rileks..rileks..buat selamba jer. Ala nak takut apa, dio dtg nak buat keje dio, aku go on ngan keje aku jer la, kalau buat silap pun just tahan telinga jer, bukan dio leh pecat aku dr bekerja pun, hehe..ayat menyedap hati.

Selama sejam aku di observe, budak2 ni pun sporting jer ngan aku, aku tanya depa jawab, aku tanya depa jawab, but yg tak syok nya, hr tu aku just ngajar 'talk n chalk' jer...haha takder ABM, mana nak ada, sebelum2 ni pun aku tak penah buat, ni pulak masa kena observe, nak gi ngap kat mana bahan2 tu, so main hentam jer la...apa nak kisah, biarlah dio nak komen pun dah memang keje dio dtg nak komen, hehe..yg penting objektif aku pd hr itu tercapai iaitu budak2 leh ikut pengajaran aku. So, selepas itu kami pun berdiskusi la, apa lg...ada jugak dio puji aku coz dpt controll kelas dgn baik, suara lantang, nah amik kau..belum lg aku nyanyi, merdu siotttt...kalau teacher baca ni mesti menyampah ni sbb aku nak chalenge dio dlm pertandingan karoeke peringkat skmu, wah ada ker? hehe...., then dio komen la sbb aku tak guna ABM, dio kata nnt lenkali gunalah ABM coz benda tu leh membantu budak2 agar lebih faham. Emmmm aku mengangguk jer bagai setuju apa yg dikata, pastu dio komen buku 'lesson plan' aku..dio ckp aku tak tulis bahagian impak...haha...padan muka aku, memang sebelum2 ni aku tak penah tulis pun, ada la awal2 thn last year aku tulis, pastu dah boring tulis benda yg sama, so lepas tu aku abaikan jer la..dgn harapan takder org mari check, huh nasib badan.

Tapi aku ok jer, malah katanya, keseluruhan PnP aku hari tu OK. Alaaaa..aku tak kisah pun, dah itu memang tugas dio selaku pegawai Linus PPD, dah menjadi tgjwb dio dtg menyelia guru2 linus, so apa yg tak betul harus diperbetulkan lah, then aku sebagai guru yg profesional, amboi profesional ker.. harus lah terima dgn hati dan dada yg terbuka, jgn buka baju sudah la, nnt ada logo S, mcm faizal tahir, hahahah....apa2 pun thanks la pd org ppd tu coz berjaya mengobserve aku, ni baru org ppd dtg observe, masa aku ngajar kat pahang dulu, penah nazir KPM dtg observe aku, tu lagi tinggi pangkatnya, kalau nak ikut lg byk yg dio komen kat aku, tp tu cerita lama, buang yg keruh ambil yg jernih. Harap itu semua tak melemahkan semangat kita as a Teacher, malah kuatkan semangat dan bulatkan tekad utk membantu anak didik kita agar sentiasa maju dan berjaya dlm pelajaran, itu janji aku sebagai pendidik.

No comments: